søndag 10. april 2011

Samlinga i mars

Så er det vel på tide med noen refleksjoner fra sist samling! Den begynte "friskt" med at vi som reiste med tog, ble ufrivillig forsinket. Like før Fauske gikk lokomotivet i stå og nytt måtte komme fra Bodø for å frakte oss vel frem til Bodø - vel 2 timer forsinket. Vi fikk derfor ikke med oss første økt før lunsj. Etter lunsj var temaet "Fra læreplan til bruk av IKT-verktøy". Thomas gjennomgikk da mer om bruk av blogg i undervisningen og viste eksempler fra blogger, som f.eks Mat på data og treningsbloggen til Thomas Alsgaard og Team United Bakers, og eksempler fra bloggene til noen av oss studentene.

Etterpå hadde vi en økt med Elisabeth Nilsen om "Lærings- og læreplanteori, pedagogisk filosofi - pedagogikkens hvordan". Her fikk vi innblikk i LK06, som er en forskrift og den overordna læreplanen for norsk skole. Stat, fylke og kommune har derfor som skoleeiere det overordna ansvaret for at LK06 blir fulgt og gjennomført. Elisabeth fortalte også om lokalt læreplanarbeid og individuelle læreplaner. Og som sist, var det informativt og veldig interessant å høre på Elisabeth Nilsen. På slutten av dagen fikk vi utdelt oppgaver som vi gikk i grupper for å løse. Disse oppgavene fortsatte vi på neste dag. Det kom da frem mange nyttige tips på nettsteder vi kan gjøre bruk av senere.

Etter lunsj hadde vi en økt med "Bildebehandling og bildefortelling. Praktisk IKT-arbeid". Dette syns jeg var en interessant økt, både i forhold til arbeidet som bibliotekar og til eget bruk. Jeg har formidlet "Photostory til flere lærere og da var det godt å ha eksemplene fra Finn å fortelle fra! (Her skulle det vært et smilemerke!!)Flere lærere har etterpå vært interessert i å høre mer om dette, og spesielt lærere som jobber med svake elever ser at dette er en enkel og fin måte elevene deres kan bruke i forbindelse med fremlegging og presentasjon av prosjektarbeid og andre arbeider.

2 kommentarer:

  1. Godt å registrere at økta med praktisk IKT-arbeid "fungerte". IKT må brukes for å kunne læres. For å lære må man arbeide engasjert og innenfor fungerende båndbredde, dvs. ha mulighet for å lykkes i en meningsfull kontekst. Med bildefortelling og multimediale fremstillinger kan alle elever lykkes.

    SvarSlett
  2. Ja, jeg ser for meg at dette må være en ideell presentasjonsform for elever som ikke er så sterke skriftlig. Vi har elever både på Helse- og sosialfag, Restaurant og matfag og Design og håndverk der dette redskapet må være ypperlig for å vise prosesser og resultater på arbeidsoppgaver de har gjennomført. Arbeidet med å få med lærerne på dette fortsetter ...

    SvarSlett