Gjennom sin analyse av hvordan læreplaner og læremidler implementeres i undervisningen, viser Forskningsrapportene at skolene står overfor store utfordringer i dette arbeidet. Rapportene viser at Kompetansemålene i Kunnskapsløftet oppfattes som vage og omfattende, og at det er vanskelig å skille viktige og mindre viktige mål. Samtidig påpekes det et savn og fravær på hjelp og støtte fra sentrale myndigheter til hvordan læreplanens innhold kan konkretiseres til å lokalt læreplanarbeid. Rapporten slår fast at lokalt læreplanarbeid ikke har vært sentral i det nasjonale nivåets strategi for implementering av LK06 og at LK06 fungerer dårlig som støtte til lokalt arbeid.
For noen år tilbake jobbet jeg som opplæringskonsulent for lærlingordningen i offentlig sektor. Lærlinger i offentlig sektor og jobbing etter måloppnåelse og læreplaner var nytt, og flere bedrifter syntes det var vanskelig finne konkrete og relevante arbeidsoppgaver til lærlingene ut fra målene i læreplan. Når jeg leser læreplanrapportene, minner tilbakemeldingene i rapportene om mange av de samme problemstillingene som lærestedene strevde med da.
Dersom kompetansemålene er vage og omfattende og en er usikker i faget, er det fare for at konkretiseringen blir satt til side og at undervisningen blir styrt av læreboka. Læreboka må heller være en viktig støtte og et viktig virkemiddel i undervisningen. På samme måte kan NDLA.no være et nettbasert supplement til undervisningen. Bibliotekene er også et viktig supplement og en viktig arena for læring og bør brukes mer aktivt, både i pedagogisk sammenheng, som f.eks. i forbindelse med fordypningsoppgaver og forskjellige prosjekter og for å få hjelp til å finne fram på internett og i biblioteket.
Treffsikkert sammendrag av rapportene. God parallell til erfaring med lærlingeordningen. Vi har et stort og viktig oppdrag i arbeidet med operasjonalisering av læreplanmålene. Vi er skoleledelse, lærere, bibliotekarer, elever og foreldre.
SvarSlett