mandag 7. mars 2011

Tanker og oppsummering fra 1. samling

Nå har det gått litt tid siden vi ble introdusert for og oppfordret til jevnlig å skrive blogg. Blogg er nok ikke helt min greie. Jeg har rett og slett ikke tålmodighet eller lyst til å bruke så mye tid ved datamaskina for å skrive og ha meninger om alt og ingenting. Men det var fint å få innføring i hvordan blogg fungerer og hvordan en kan lage seg egen blogg. Skulle likevel gjerne ha lært mer om pedagogiske sammenhenger og fag blogg kan brukes i og som vi som bibliotekarer kan ta del i sammen med lærerne. Noen lærere er mottakelige for nye måter å jobbe på, mens andre syns de allerede har mer enn nok å formidle til elevene. Da kan det være greit å ha eksempler og forslag på undervisningssituasjoner og sammenhenger blogg kan brukes i, å vise til.
Ellers likte jeg foredraget med Edvard Hoem. Han var en veldig interessant og energisk forteller som trollbandt, i vertfall meg, med sine skildringer og historier om Elias Blix og spesielt Bjørnstjerne Bjørnson.

3 kommentarer:

  1. Bård Vegar Solhjell (http://www.bardvegar.no/tag/norskfaget/) skriver i sin blogg om norsklærere som blogger - med linker til bloggene deres. Der finner du også Ingunn - en foregangsblogger blant lærere i videregående skole.
    Vi ble visst alle henført av Edvard Hoem og enda mer glade i Bjørnstjerne og Elias.
    På Fronter ligger en pdf om blogg i undervisninga. På neste samling skal jeg si noe om blogging og autentisk skriving. (Det skulle jeg ha gjort på første samling hadde det ikke vært for Edvard.)
    En blogg om hvorfor blogge i skolen: http://bloggiskolen.wordpress.com/hvorfor-blogge-i-skolen/.
    Jeg har mye igjen for å lese blogger, ikke minst de til dere bibliotekarer.

    SvarSlett
  2. Blogging i skolen? Se mitt innlegg http://iktifag-thomas.blogspot.com/2011/03/blogg-i-skolen.html

    SvarSlett